Cara Berhenti Merokok Mudah Dan Berkesan!

Tahukah anda, orang yang merokok jangka hayat dia lebih pendek dari orang yang tidak merokok? Mereka juga akan dihinggapi pelbagai jenis penyakit kronik yang akan membunuh mereka dan ahli keluarga mereka. Dalam artikel ini saya kongsikan cara berhenti merokok dengan mudah dan berkesan. 

Saya yakin yang harapan dan impian anda untuk berhenti merokok akan tercapai. Ini dibuktikan dengan pengakuan berani mati lelaki ini berjaya berhenti merokok kerana benda alah tu. Dah macam-macam cara dia cuba, pergi kelas berhenti merokok, tampal itu tampal ini semua tak jalan.

Sehinggalah isteri dia jumpa ni. Terus rasa pelik, dah takde nikmat! Jom kita tengok video kat bawah



Saya tahu jauh disudut hati perokok nak berhenti kan? Macam ayah saya lah, pernah dulu nak berhenti merokok cuba macam-macam dah tak juga berhenti disebabkan ketagihan yang melampau. Tapi yang membuatkan dia terus berhenti adalah kerana dia telah disahkan sakit jantung. Dalam sekelip mata terus berhenti merokok! Tapi takkanlah nak tunggu sakit baru nak berhenti, betul tak?

Di tambah pula apabila isteri asyik merungut mulut berbau, badan berbau dan bibir pun hitam. Perokok ini pun dah sedia maklum akan keburukan merokok, dah tahu merokok ni dapat sakit ni dapat sakit itu tapi kenapa mereka tak berhenti?

Anda nak tak kalau saya bagitau ada 1 cara yang MUDAH dan BERKESAN untuk anda berhenti merokok? 

Seperti yang saya kata tadilah..ketagihan yang melampau sehingga tak dapat nak kawal perasaan dan tak tahu bagaimana cara mudah nak berhenti merokok.

nak berhenti merokok

Bahan kimia dalam rokok

Mungkin ramai yang dah tahu tentang ini, tapi takpelah saya bagitau sikit ya. Ini adalah beberapa bahan kimia yang terkandung di dalam rokok:

  • Nikotin, kandungan yang menyebabkan perokok merasa tenang. 
  • Tar, yang terdiri daripada lebih daripada 4000 bahan kimia yang mana 60 bahan kimia di antaranya bersifat karsinogen. Sianida, sebatian kimia yang mengandungi kumpulan cyano. 
  • Benzene, juga dikenali sebagai bensol, bahan kimia organik yang mudah terbakar dan tidak berwarna. 
  • Cadmium, logam yang sangat beracun dan radioaktif. 
  • Metanol (alkohol kayu), alkohol yang paling mudah yang juga dikenali sebagai metil alkohol. 
  • Asetilena, merupakan sebatian kimia tak tepu yang juga merupakan hidrokarbon alkuna yang paling sederhana. 
  • Amonia, boleh ditemui di mana-mana, tetapi sangat beracun dalam kombinasi dengan unsur-unsur tertentu. 
  • Formaldehid, cecair yang sangat beracun yang digunakan untuk mengawetkan mayat. 
  • Hidrogen sianida, racun yang digunakan sebagai fumigan untuk membunuh semut. Zat ini juga digunakan sebagai bahan pembuat plastik dan racun perosak. 
  • Arsenik, bahan yang terdapat dalam racun tikus. 
  • Karbon monoksida, bahan kimia toksik yang ditemui dalam asap buangan kereta
Takut bila bacakan? Bukan zat makanan yang kita dapat tapi racun-racun yang membunuh!

Perokok pasif

Apa dia perokok pasif? Perokok pasif adalah orang yang terdedah kepada asap rokok. Tahukah anda perokok pasif pun akan dapat sakit yang sama sebagaimana perokok? Walaupun mereka tak hisap rokok!

Kesian…jika si ayah selalu merokok di depan isteri dan anak-anak. Si ayah dah mendedahkan keluarga mereka kepada kematian! Tolonglah jangan heret isteri dan anak-anak sama-sama sakit. Jika sayangkan keluarga berusahalah untuk berhenti merokok.

Perokok pasif:
  • 30% lebih tinggi mendapat kanser paru-paru.
  • 25% lebih tinggi mendapat penyakit jantung
berhenti merokok

Kesan buruk asap rokok kepada bukan perokok:
  • Rambut — berbau.
  • Otak dan kesan mental — strok
  • Mata — berair dan pedih.
  • Hidung — berasa tidak selesa dan rengsa.
  • Pernafasan dan paru-paru — kanser paru-paru; memburukkan masalah pernafasan sedia ada seperti asma, penyakit saluran pernafasan kronik (COPD) dan emfisema.
  • Jantung — melemahkan salur darah ke jantung, sakit dada dan serangan jantung.
  • Rahim — bayi dilahirkan kecil (kurang berat), bayi meninggal selepas dilahirkan.
Bagi yang beragama islam, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telahmemutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan. Keterangan/hujah : SINI 

berhenti merokok dengan cepat

Berhenti merokok dengan VIVIX Shaklee. VIVIX membantu proses berhenti merokok dengan cara membuang nikotin yang ada pada DNA. DNA yang tercemar dengan nikotin akan dipulihkan apabila nikotin yang melekat padanya ditanggalkan.

Hasilnya, DNA akan kembali kepada keadaan asal dan menyebabkan perokok akan mengalami kelainan apabila merokok. Yang mana akhirnya perokok akan sendiri berhenti merokok ekoran dari rasa yang mereka alami. Mudah kan?

InsyaAllah usaha anda akan membuahkan hasil. Ingat insan tersayang. Anda perlu sihat demi mereka dan jangan biarkan mereka sakit hanya kerana asap rokok yang kita hembus. Hidup kita masih panjang, anak-anak perlu kasih sayang kita lagi. Isteri pun masih perlukan anda dalam hidup mereka. Jangan biarkan mereka merana hanya sebab anda seorang perokok.

Buat isteri-isteri jika anda sayang suami dan nak suami berhenti merokok, hadiahkan mereka Vivix. Takkan anda nak jadi janda dalam sekelip mata kan?

Buatlah sedikit pelaburan demi masa depan anak-anak. Kasih sayang dan kesihatan tak boleh dijual beli..tak ternilai harganya.

Jika anda betul-betul nak berhenti merokok, nak ubah hidup anda. Hubungi saya sekarang!

Whatsapp/sms : 012-6806251
Email: vitasihat@gmail.com


Baca Lagi Tentang:

0 comments: