Bahaya Anemia Ketika Hamil Boleh Beri Kesan Pada Bayi Dalam Kandungan

Ketika anda hamil, anda mungkin mengalami anemia. Ini akan menyebabkan sel-sel darah merah untuk membawa oksigen ke tisu-tisu anda dan bayi anda. Anemia boleh memberi kesan kepada bayi oleh itu anda perlu berusaha untuk tambah darah ketika hamil.

Nak tak kalau saya cakap saya ada jalan penyelesaian yang cukup mudah dan masalah anemia anda akan berakhir? 

Video di bawah menunjukkan seorang ibu yang alami anemia dan dah warded pun TAPI masih taknak cari jalan penyelesaian. Nasib anak dia takde pape masalah. Tapi dalam masa 2 minggu masalah akak ni selesai! Nasiblah dapat kakak yang prihatin. Kalau puan-puan sekalian ada masalah anemia atau rendah HB ni wajib tonton video di bawah dan korek bagaimana dia atasi masalah dia.


Di dalam artikel kali ini saya akan kongsikan:
  • Jenis-jenis anemia 
  • Sebab-sebab berlakunya anemia
  • Gejala-gejala anemia 
  • Kesan buruk anemia
  • Cara mencegah anemia
  • Rawatan 
cara atasi anemia
Anemia ketika hamil boleh menyebabkan kita letih dan kurang daya tumpuan
Semasa kehamilan, badan anda menghasilkan lebih banyak darah untuk menyokong pertumbuhan bayi. Jika tak dapat cukup zat besi atau lain-lain nutrien tertentu, badan mungkin tidak dapat menghasilkan jumlah sel-sel darah merah yang diperlukan.

Anemia ni terjadi bila kandungan hemoglobin (sel darah merah) dalam darah kita rendah. sel darah merah ni sangat penting tau sebab dia lah yg bawak masuk oksigen ke setiap sel-sel tisu dalam badan.

Perkara biasa sebenarnya jika alami anemia ringan ketika hamil. Tetapi anda mungkin anemia akan lebih teruk jika anda tidak cuba untuk mengambil jalan penyelesaian.

Anemia boleh membuat anda merasa letih dan lemah. Jika ia teruk dan tidak dirawat maka ia boleh meningkatkan risiko komplikasi yang lebih serius seperti kelahiran pramatang.

Jenis-jenis Anemia Semasa Mengandung

  • Kekurangan zat besi
  • kekurangan folat
  • Kekurangan vitamin B12

Sebab-sebab kenapa terjadinya anemia 

Anemia kerana kekurangan zat besi. Anemia ini berlaku apabila badan tidak mempunyai cukup zat besi untuk menghasilkan hemoglobin. Hemoglobin merupakan protein dalam sel darah merah. Ia membawa oksigen daripada paru-paru ke seluruh badan. Jika kekurangan zat besi maka darah tidak boleh membawa oksigen yang mencukupi kepada tisu di seluruh badan.

Kekurangan zat besi adalah punca yang paling biasa anemia semasa kehamilan.

Anemia kerana kekurangan folat. Folat, juga dikenali sebagai asid folik, adalah sejenis vitamin B. Badan memerlukan folat untuk menghasilkan sel-sel baru, termasuk sel darah merah.

Ketika mengandung, wanita perlu folat tambahan. Tetapi kadang-kadang mereka tidak mendapat cukup dari diet mereka. Apabila ini berlaku, tubuh tidak boleh menghasilkan cukup sel-sel darah merah untuk mengangkut oksigen ke tisu-tisu di seluruh badan. Sebab tu kalau kita pregnant dan doktor akan suruh kita amik asid folik kan?

Kekurangan folat boleh menyumbang kepada beberapa jenis kecacatan kelahiran, seperti kecacatan tiub neural (spina bifida) dan baby yang kurang berat.

Anemia kerana kekurangan vitamin B12. Badan memerlukan vitamin B12 untuk membentuk sel darah merah. Wanita mengandung jika tidak mendapat cukup vitamin B12 daripada pemakanan, badan tidak boleh menghasilkan sel darah merah. Wanita yang tidak makan daging, ayam, produk tenusu, telur dan mempunyai risiko yang lebih besar untuk membangunkan kekurangan vitamin B12, yang boleh menyumbang kepada kecacatan kelahiran, seperti keabnormalan tiub neural, dan boleh membawa kepada kelahiran pramatang.

Simptom-simptom anemia

  • Kulit, bibir dan kuku yang nampak pucat
  • Rasa letih atau lemah
  • Pening
  • Sesak nafas
  • Degupan jantung yang cepat
  • Kurang daya perhatian/tumpuan
Pada peringkat awal anemia, anda mungkin tidak mempunyai gejala yang jelas. Jadi pastikan anda mendapatkan ujian darah secara ya.

Kesan buruk jika anemia tidak diatasi

  • Anak pra-matang atau bayi kekurangan berat
  • Kemurungan selepas bersalin
  • Bayi dengan anemia
  • Anak yang mengalami masalah perkembangan
  • Bayi dengan kecacatan kelahiran yang serius daripada tulang belakang atau otak (kecacatan tiub neural-spina bifida)
Masalah spina bifida pada baby yang kekurangan asid folik

Mencegah Anemia

Untuk mengelakkan anemia semasa mengandung, pastikan anda mendapat cukup zat besi. Makan makanan yang seimbang dan menambah lebih banyak makanan yang kaya dengan zat besi dalam diet anda seperti:
  • Daging, ayam, ikan
  • Sayur-sayuran hijau gelap (seperti bayam, brokoli) 
  • Bijirin diperkaya dengan zat besi
  • Kacang dan tauhu
  • Telur
Jika nak mudahkan penyerapan zat besi boleh ambil makanan ni bersama dengan makanan yang kaya vitamin C. Sebagai contoh, anda boleh minum segelas jus oren dan makan bijirin yang diperkaya dengan zat besi untuk sarapan pagi.

Juga, memilih makanan yang tinggi dalam asid folik untuk membantu mencegah kekurangan folat.

Rawatan untuk anemia 

Jika anda mengalami anemia semasa kehamilan anda, anda mungkin perlu mula mengambil suplemen zat besi atau asid folik tambahan kepada vitamin yang sedia ada. Doktor anda juga mungkin akan mengesyorkan anda menambah lebih banyak makanan yang kaya dengan zat besi dan asid folik untuk diet anda. Saya syorkan pengambilan Vitalea Shaklee seperti akak dalam video di atas.

Untuk merawat kekurangan vitamin B12, anda mungkin boleh ambil makanan tambahan vitamin B12 atau vitamin B-complex yang baik dan lengkap seperti B-Complex Shaklee.

Jika anda nak hilangkan masalah anemia, hubungi saya sekarang
Jangan tunggu lama-lama, baby dalam perut tak boleh tunggu..ambil keputusan yang bijak macam akak dalam video kat atas tu.

Saya akan bagi konsultasi sepenuhnya untuk anda!

FB : Nor Azimah Hashim 
Whatsapp/sms : 012-6806251
Email: vitasihat@gmail.com 

1 comments:

Cutey Pie said...

thanks for beneficial information! sgt2 bermanfaat! http://beautifulbyemy.blogspot.my/