Petua Awet Muda

Menambat hati suami yang semakin jauh dengan penjagaan kulit Shaklee dan jadi semakin muda!

Tips Mudah Basuh Baju

Wanita yang selalu 'busy' tak sempat nak cuci baju, bagaimana cara nak mudahkan kerja mendobi

Suplemen Shaklee 100% SELAMAT, 100% BERKESAN

Ingin dapatkan produk Shaklee? Sila hubungi 012-6806251

Amalkan Pemakanan Sihat Semasa Mengandung

Pemakanan yang sihat mempengaruhi anak di dalam kandungan

Amalkan Pengambilan Makanan Yang Tinggi Serat

Mengambil makanan yang tinggi serat membantu kita dari terkena penyakit jantung!

Showing posts with label PHYTOCOL-ST. Show all posts
Showing posts with label PHYTOCOL-ST. Show all posts

Cara Turunkan Paras Kolesterol Supaya Tak Kena Sakit Jantung!

Ramai yang tidak mengambil berat akan kolesterol malah ramai yang tidak tahu apa itu kolesterol. Setiap hidangan makanan yang kita ambil seharian mengandungi nilai kolesterol yang tersendiri. Nampak makanan main makan saja, tup tup kena sakit jantung lebih parah lagi kena strok! Dalam entri ini saya akan bagi beberapa cara turunkan paras kolesterol supaya anda sihat sentiasa InsyaAllah.

Dalam artikel kali ini, saya nak berkongsi dengan anda tentang:
  1. Kaitan antara kolesterol dan sakit jantung
  2. Risiko kolesterol tinggi
  3. Cara nak turunkan paras kolesterol secara semulajadi
Ramai juga tahu tentang perlunya mengawal pengambilan makanan yang tinggi kolesterol tapi ramai tidak tahu apa itu kolesterol. Kolesterol adalah bewarna putih, berlilin dan mempunyai bahan kimia. Kolesterol penting bagi setiap fungsi dalam badan kita di mana ia dapat membantu menghasilkan vitamin D, hormone seperti kortisol dan hormone seks.

rendahkan kolesterol

Bila anda tidak mengawal pengambilan kolesterol ataupun kolesterol dalam badan anda sudah pun tinggi tetapi tidak berusaha untuk menurunkan maka penyakit seperti angin ahmar, sakit jantung atau penyakit kardiovaskular menanti anda!

Takut bukan?

Bagaimana Kolesterol boleh menyebabkan sakit jantung?

Terdapat 2 jenis kolesterol utama dalam darah iaitu:
  •  LDL (Lipoprotein ketumpatan rendah)
  •  HDL (Lipoprotein ketumpatan tinggi)
LDL dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’ dan HDL dikenali sebagai kolesterol ‘baik’. 

Apabila anda mengambil makanan berlemak dalam kuantiti yang banyak maka lebih banyak LDL yang terperangkap di dinding saluran darah jika HDL tidak cukup untuk membebaskannya. Makin lama makin banyak lemak terkumpul di dinding saluran darah dan akhirnya menyebabkan saluran darah tersumbat dan menyebabkan serangan jantung!

Kita ibaratkan salur darah kita ni macam longkang, kalau dah sampah sarap tak dibuang makin lama makin bertimbun-timbun dalam tu. Air nak lalu pun tersekat-sekat kan? macamtulah juga salur darah kita.

arteri tersumbat
Ilustrasi arteri tersumbat disebabkan oleh kolesterol yang tinggi
Oleh itu, jika anda nak melindungi diri dari penyakit-penyakit kardiovaskular ni, anda hendaklah kekalkan paras kolesterol HDL (baik) yang tinggi dan paras kolesterol LDL (jahat) yang rendah.

Risiko kolesterol tinggi

  • Risiko serangan jantung meningkat sebanyak 15.6%
  • Risiko angin ahmar meningkat 11%
  • Risiko yang lebih tinggi untuk tekanan darah tinggi, penyakit hati, dan ketidakseimbangan hormone yang mengganggu fungsi seksual. 

Cara nak turunkan paras kolesterol secara semulajadi

1)Pengambilan makanan seperti:
  • Soya – tidak mengandungi lemak tepu dan boleh meningkatkan paras kolesterol baik
  • Bawang putih – bantu menurunkan paras kolesterol dan mencegah pengerasan arteri
  • Makanan berserat
  • Kekacang
  • Omega 3 & 6
  • Minyak Ikan
2) Lakukan senaman lebih kerap meningkatkan kolesterol baik walaupun dengan hanya senaman yang sederhana seperti 'brisk walking'.

3) Turunkan berat badan.

4) Penambahan Fitosterol (sterol tumbuhan) dalam diet seharian.

5) Berhentilah merokok jika anda seorang perokok kerana merokok merendahkan paras kolesterol baik dan penyebab utama sakit jantung.

Akan tetapi anda perlu beringat juga bukan hanya factor pemakanan sahaja yang boleh meningkatkan kolesterol tau. Stress juga menyumbang! So, jangan stress ya. Kawal stress supaya jangan menguasai diri.

Jika anda seorang yang suka makan, anda harus lebih berhati-hati. Dan jika anda belum atau pun sudah mengalami masalah tinggi kolesterol carilah jalan pencegahan sebelum penyakit kronik bersarang. Penyesalan di kemudian hari dah tak berguna. Cegahlah sebelum terlambat.

Saya ada 1 tips yg amat MUDAH nak turunkan paras kolesterol dengan cepat! Amalkan pengambilan OMEGA GUARD & PHYTOCOL-ST. Gabungan hebat OMEGA GUARD (minyak ikan) yang mengandungi Omega 3 dan PHYTOCOL-ST fitosterol (sterol tumbuhan) mampu menurunkan paras kolesterol dengan CEPAT secara SEMULAJADI

ubat kolesterol

Saya dah amalkan, Alhamdulillah..
Ingat! Cegahlah sebelum terlambat. 

Lelaki ini bukan hanya ada darah tinggi tapi juga kolesterol yang tinggi, tapi bagaimana dia buat sehinggakan dia sihat semula.

Encik Fahmi seorang yang gemuk dan obesiti dan yang paling teruk dia mengalami masalah penyakit darah tinggi! Tambahan pula kolesterol pun tinggi sehingga ada satu masa dia hanya terbaring sebab terlalu pening. Isteri pun risau lihat keadaan suami yang kadang-kadang sakit dada.

Tapi apa yang Encik Fahmi buat amat mengejutkan kerana memikirkan anak-anak yang masih kecil. Apa yang dia buat? Dan yang menakjubkan tekanan darah kembali normal, kolesterol dah menurun dan berat pun turun 13kg dalam masa 3 bulan! Dia ubah gaya hidup dengan tidur awal dan kurangkan stress, senaman 30 minit setiap hari dan mengambil suplemen Shaklee seperti Omega Guard, Vitamin C, Garlic Complex, Phytocol ST, COQ Health dan B-Complex.

Tonton video di atas anda pasti akan ingin mengikut jejak Encik Fahmi.  .

Anda nak jadi macam Encik Fahmi?

Jika anda ingin dapatkan konsultasi dan produk hebat ini hubungi saya sekarang juga! 

Azie 012-6806251
vitasihat@gmail.com