Kenali Tanda-Tanda Menopause Supaya Kita Lebih Bersedia

Artikel kali ini adalah berkaitan dengan perubahan yang berlaku kepada system reproduktif wanita atau kita kenali sebagai menopause.Kenali tanda-tanda menopause supaya kita lebih bersedia dan di bawah adalah point yang akan saya kongsikan dalam artikel ni.
  1. Apa itu Menopause
  2. Tanda-tanda Menopause
  3. Penyebab Menopause Awal
  4. Kesan kepada kesihatan
  5. Solusi kepada wanita yang bakal dan telah menopause
Pada tahun-tahun peralihan menopaus badan bertindak balas kepada hormon yang tidak stabil, maka beberapa tanda boleh muncul. Tetapi tidak semua wanita akan mengeluarkan tanda-tanda ini.

Menopaus adalah sesuatu yang akan terjadi dalam kitaran hidup seorang wanita memang tak boleh elak. Akan tetapi kita boleh elak diri kita dari menopause awal dari usia yang sepatutnya.

Menopause boleh mengganggu hubungan suami isteri

Apa itu Menopause?

Menopause bermaksud berakhirnya kitaran haid untuk seseorang wanita. Selalunya terjadi di kalangan wanita yang berusia lewat 40-an atau awal 50-an, dan ia menandakan bahawa berakhirlah fasa kesuburan dalam hidup wanita tersebut. Maka ovari wanita berhenti menghasilkan telur dan menghasilkan kurang hormon wanita. Apabila ia berakhir, dia tidak lagi boleh hamil secara semula jadi.

Apakah tanda-tanda anda bakal menopause?

  • Haid yang tidak teratur
  • Vagina kering dan menyebabkan rasa sakit ketika bersama suami
  • Rasa panas
  • Berpeluh waktu malam
  • Masalah sukar tidur
  • Perubahan mood
  • Pertambahan berat badan
  • Kulit kering
  • Rambut menipis
  • Kerapuhan tulang (osteoporosis)
Ada wanita yang menangis bila dia disahkan telah menopause ini kerana apabila berlakunya menopause seseorang wanita akan rasa macam tak berguna dah pada suami. Jangan begitu, jalani kehidupan seperti biasa pada yang dah menopause. Dan yang belum menopause dan sudah nampak tanda-tanda nak menopause boleh usaha nak lambatkan proses tersebut.

Menopause juga boleh terjadi sebelum mencapai usia 40-an. Ia dikenali sebagai menopause awal.

Apakah penyebab Menopause awal?


Menopause juga boleh berlaku awal dari kebiasaan
Apa-apa sahaja yang merosakkan ovari boleh menghentikan hormon estrogen yang boleh menyebabkan menopaus pramatang. Ini termasuk rawatan kemoterapi untuk kanser atau pembedahan membuang ovari. Dalam kes-kes ini, menopaus awal boleh berlaku, tetapi ramai juga wanita yang menopause awal walaupun ovari mereka tiada masalah.

1. Genetik

Para penyelidik telah menentukan bahawa umur pada putus haid awal kemungkinan besar diwarisi. Mengetahui apabila ibu anda mula putus haid boleh memberi petunjuk tentang apabila anda akan mula putus haid. Jika ibu anda mula putus haid awal, maka anda adalah enam kali lebih besar daripada purata untuk melakukan perkara yang sama.

2. Life style –gaya hidup

Merokok boleh menyumbang kepada menopaus awal, kerana kesan-kesan anti-estrogen yang. Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa jangka panjang atau perokok biasa mungkin mengalami menopaus lebih awal daripada umur purata kejadian. Menurut Klinik Mayo, secara purata, perokok mula putus haid satu hingga dua tahun lebih awal daripada wanita bukan merokok.

Indeks jisim badan (BMI) adalah satu lagi faktor yang mungkin dalam menopaus awal. Estrogen disimpan di dalam tisu lemak. Wanita sangat kurus mempunyai tempat menyimpan estrogen kurang, yang boleh habis lebih awal, kata pakar. Kajian-kajian lain telah menunjukkan bahawa BMI yang lebih tinggi boleh menyebabkan tercetusnya lewat menopaus. Tapi jangan plak saja je tambah berat badan bagi gemuk sebab nak lambat menopause ya.

3. Kecacatan kromosom

Kecacatan tertentu dalam kromosom boleh menyebabkan putus haid. Sindrom Turner adalah salah satu syarat itu. Keadaan ini berlaku apabila seorang gadis yang dilahirkan dengan kromosom yang tidak lengkap. Wanita dengan sindrom Turner mempunyai ovari yang tidak berfungsi dengan baik, sering menyebabkan mereka memasuki menopaus pramatang ..

4. Epilepsi

Epilepsi adalah gangguan penyitaan yang berpunca dari otak. Beberapa kajian menunjukkan bahawa wanita dengan epilepsi adalah lebih cenderung untuk mengalami kegagalan ovari pramatang (POF). POF membawa kepada putus haid. Satu kajian khususnya mendapati bahawa dalam sekumpulan wanita epilepsi, kira-kira 14 peratus mempunyai menopaus awal

Bolehkah Menopaus Awal Menyumbang kepada kesan kesihatan yang lain?

Apabila anda mula menopause 10 tahun atau lebih awal, kebimbangan yang paling jelas adalah berakhirnya kesuburan anda. Namun terdapat kebimbangan kesihatan yang lain juga. Selain peranannya dalam pembiakan, aliran estrogen ke tisu-tisu anda mempunyai banyak kegunaan. estrogen meningkatkan “kolesterol baik" HDL dan mengurangkan “kolesterol jahat” LDL. Ia juga melegakan saluran darah. Hormon perisai tulang, menghalang mereka daripada penipisan dan akhirnya membawa kepada osteoporosis.

Kehilangan estrogen lebih awal daripada biasa boleh meletakkan anda pada risiko yang tinggi untuk:
  • Penyakit jantung
  • Osteoporosis
  • Gejala Parkinson 
  • Kemurungan
  • Demensia
  • Kematian awal

Bagaimana nak mengurangkan simptom-simptom dan melambatkan menopause?*

GLA Complex dapat membantu melegakan simptom menopaus, boleh diambil oleh wanita yang bakal atau telah menopaus.

GLA Complex Shaklee adalah vitamin terbaik yang boleh diambil oleh wanita yang menghampiri menopause ataupun yang telah menopause. GLA Complex Shaklee menggabungkan khasiat minyak borej, yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linoleik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

Ia mencergaskan tubuh dan membantu anda berasa lebih selesa semasa haid: Asid gamma linolenik telah lama digunakan secara tradisional untuk melegakan kesakitan semasa haid, sakit kepala, menormalkan semula kitaran haid dan melegakan simptom-simptom menopaus.*

Bagaimana GLA Complex Shaklee membantu wanita-wanita ini?

1- Antara fungsi utama GLA Complex ialah mengawal selia hormon estrogen dan testosteron. Semasa menopos, hormon estrogen turun secara mendadak. Pengambilan GLA complex membantu dalam penghasilan semula hormon estrogen. Selain itu hormon estrogen yang meningkat akan membantu pemulihan mood swing yang biasa berlaku dikalangan wanita menopaus.

2- Bagi wanita yang mengalami menopaus awal (pre-menopaus) adalah sangat digalakkan mengambil GLA. Ini kerana GLA membantu melambatkan menopaus dengan cara memperbaiki keadaan semasa seperti rasa panas (hot flushes), insomnia, ketidakhadaman dan depresi.

3- Wanita menopause yang kerap mengalami kepanasan dan timbul bintik ruam, ia boleh dikurangkan dengan GLA. GLA membantu memperbaiki inflamasi kulit seperti kulit kering, eczema, kegatalan, dan mengurangkan rasa sakit seperti bengkak sendi.

4- Pertambahan berat wanita menopaus juga agak membimbangkan. Ini juga boleh ditangani dengan mengambil GLA complex. GLA membantu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL, meransang peredaran darah, memperbaiki tekanan darah tinggi, dan mampu membantu menurunkan berat badan.

5- Pengambilan jangka panjang juga mampu melambatkan penuaan, mengetatkan kembali uterus, memberi tone kepada uterus dan kulit menjadi lebih lembap dan muda.

GLA Complex adalah sangat disarankan untuk wanita berusia terutamanya yang bakal, dan sedang menghadapi menopause. Semakin usia meningkat, hormon estrogen makin berkurang, oleh itu kembalikan hormon kewanitaan anda dengan segera!


FB : Nor Azimah Hashim 
Whatsapp/sms : 0192106251
Email: vitasihat@gmail.com 

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Tidak boleh diambil oleh wanita hamil

Baca Lagi Tentang:

0 comments: