Atasi sembelit dengan segera sebelum toksin merosakkan badan anda!

Sembelit ialah bila kita susah buang air besar. Sembelit berlaku apabila pergerakan usus besar yang perlahan sehingga najis yang mulanya berbentuk cair menjadi keras apabila berada di hujung dubur (anus). Sembelit dikaitkan dengan masalah kesihatan yang lebih kronik oleh itu kena atasi sembelit ni jangan biar lama-lama.

Dalam artikel ini, saya akan kongsikan:
1. Bahaya sembelit
2. Kenapa sembelit? 
3. Cara saya atasi sembelit

kurangkan sembelit
sembelit menyebabkan sakit ketika membuang air besar

Kenapa sembelit najisnya keras dan bahaya sembelit

Ini kerana sepanjang pergerakan yang perlahan itu cecair dari najis akan diserapkan semula ke dalam usus besar. Oleh itu sembelit mendatang kemudaratan jika ia dibiarkan lama kerana semua toksik dalam najis telah diserap semula. Bahaya tu kalau dah toksik diserap oleh usus, itulah penyebab kita jadi letih, muka tak bermaya, kulit berkedut, jerawat yang lebih teruk kanser usus, darah tinggi dan pelbagai penyakit lain lagi.

Orang yang lama mengalami sembelit (chronic constipation) akan menyebabkan tubuh mereka lemah, cepat letih, pucat dan tidak bermaya. Jika tidak dirawat segera ia akan mendatangkan masalah yang lebih besar. Selain itu sembelit akan menghalang gas dalam usus dikeluarkan sebagai kentut. Ini menyebabkan perut menjadi kembung dan akhirnya tidak selesa.

Kenapa boleh terjadi sembelit?

1. Kurang serat dalam diet harian
2. Kurang melakukan aktiviti fizikal
3. Pengambilan ubatan tertentu
4. Perubahan dalam aktiviti/rutin harian contohnya mengandung
5. Penyakit tertentu
6. Kekurangan air
7. Penyalahgunaan ubat julap
8. Mempunyai masalah dengan fungsi usus

Oleh itu, jika sesiapa yang mengalami masalah sembelit yang kronik haruslah berjumpa dengan doktor untuk mengetahui tahap kesihatan diri kita.

Untuk pengetahuan anda, saya pun alami masalah sembelit ni atau kata paling lembut susah nak buang air besar..hihi Takut jugak sebab kerana toksin yang banyak dalam badan kita boleh sakit, sembelit akan menyebabkan usus kita serap balik toksin yang ada dalam najis.

Kemudian toksin tu akan merebak ke seluruh badan. Dalam jangka masa pendek kita tak nampak kesan tapi dalam jangka masa panjang pasti ada kesannya seperti mendapat sakit degeneratif seperti jantung, kanser, buah pinggang dan sebagainya.

Cuba check kita punya poo poo tu camana rupa, normal ke tak?
Nampak macam hal kecil je kan sembelit ni tapi impak cukup besar dalam kesihatan kita. Saya jadi takut sangat bila saya baca buku tentang ‘detoksifikasi tubuh’ sebab saya ada masalah sembelit! Boleh baca entry saya pasal “Pentingnya detoksifikasi badan"

Saya tahu bila kita sembelit ni susahnya nak meneran, kadang-kadang perut jadi kembung dan sebu. Sampai satu tahap angin naik sampai kepala kemudian jadi pening nak muntah pula. Saya alami itu semua sebab tu saya taknak lagi sembelit ni, saya nak badan saya sihat.

Dan pelbagai jenis produk dah saya cuba, memang saya akan membuang lepas ambil tapi kalau saya tak ambil tak membuanglah jawabnya. Lagi satu perut saya akan memulas sampai tak tahu nak buat apa.

Cara atasi masalah sembelit

Nak tak kalau ada penyelesaian untuk masalah anda hanya gunakan bahan semulajadi saja tak ada bahan kimia merbahaya? Pasti selamat.

Tapi sekarang Alhamdulillah, saya amalkan amik herblax Shaklee. Kalau tak amik beberapa hari lepas tu saya masih lawas. Jika di ambil secara konsisten insyaAllah masalah sembelit dapat di atasi. Rasa sakit perut pun tak kuat, bila dah buang hilanglah sakit tu.

Saya dengar produk Shaklee mahal la..betul ke? Dulu pun saya macam tu juga takut nak beli Shaklee sebab mahal TAPI sebenarnya murah juga dibandingkan dengan produk lain kat farmasi. Saya dulu buat jugalah perbandingan dan saya pilih Shaklee dan lagi BEST bila kesan dia lain sangat dengan produk lain.

Masalah sembelit kena atasi segera jangan ambil mudah kerana ianya boleh merosakkan badan kita dan organ-organ dalaman dengan cara menyebarkan toksin. Kita taknak dapat sakit jantung, kanser hanya kerana usus yang kotor dan bertoksin kan? 

Apa tunggu lagi selesaikan sekarang! Sakit tak tunggu kita. 
Nak tahu detail? Hubungi saya sekarang! 

FB : Nor Azimah Hashim 
Whatsapp/sms : 012-6806251
Email: vitasihat@gmail.com 
 

0 comments: