Detox Membantu Menurunkan Berat Badan

Apabila kita bercerita tentang nak kurus, nak diet pasti kita kurang mengambil peduli tentang detox. Kita hanya tahu mengambil satu-satu produk tetapi langsung tidak mengendahkan bagaimana nak membuang segala toksin dalam badan.

Sebenarnya, detox amat penting dalam membantu anda untuk kurus tanpa masalah dan cepat!

Apa itu detox?
Detox ialah satu proses penghadaman untuk membuangkan toxic dalam badan. Perlu ke pembuangan toxic ini dalam menurunkan berat badan? Ya perlu!

Sebenarnya ia sangat berkait rapat dgn proses penurunan berat badan, dan bukan semata-mata ingin diet mengurangkan pengambilan makanan, tetapi tidak mempedulikan tentang detoksifikasi badan

Apakah kaitan detox dengan berat badan dan bagaimana ia membantu?

Perkara pertama sebelum kita berdiet, kita mesti melakukan detoksifikasi dalam usus kita. Caranya bagaimana? Dengan pembuangan air besar. Sebelum bermula untuk mengawal pemakanan seharian, kita harus dahulukan dengan detox. Proses detox adalah dengan membersihkan usus dari segala toksin, lemak, dan lendir yang melekat di dinding usus dengan mengeluarkan pembuangan air besar.

Pentingnya membersihkan usus sebelum memulakan program diet adalah kerana untuk membenarkan segala nutrisi-nutrisi yg diperlukan badan akan diserap dengan lebih baik. Beberapa nutrisi yang sangat memainkan peranan besar dalam penurunan berat badan ialah:
  • Karbohidrat - membekalkan sumber tenaga kepada tubuh badan agar dpt melakukan pekerjaan seharian.
  • Protein - peranan penting kerana ia adalah zat untuk memperbaiki dan membina tisu otot yg mana meningkatkan jisim otot akan meningkatkan kadar metabolism badan untuk membakar lemak.
  • Fiber -  untuk memudahkan proses penghadaman dan detoksifikasi. 
Manakala vitamin dan mineral adalah nutrisi untuk keperluan tubuh badan untuk membesar dan memberikan kesihatan yang baik.

Protein adalah zat utama dalam menurunkan berat badan. Oleh itu, detoksifikasi amat perlu untuk memastikan protein dapat diserap sepenuhnya oleh usus kita. 

Jika bahan buangan seperti toksik, lemak, melekat di dinding-dinding usus tidak dibuang, segala zat-zat nutrisi daripada sumber pemakanan tak akan dapat diserap dengan baik. Usus yang kotor inilah boleh mengakibatkan pelbagai penyakit seperti darah tinggi, masalah kesihatan jantung, hati, buah pinggang, kencing manis dan segainya, termasuklah kesukaran menurunkan berat badan dan menaikkan berat badan.

Dengan ini, bolehkah detox membantu untuk menurunkan berat badan? Ya, ia membantu dari segi memudahkan penyerapan protein dlm tubuh badan dan membina tisu otot utk memudahkan pembakaran lemak. Namun, untuk mengamalkan detox diet bukanlah suatu cara yang terbaik untuk menurunkan berat sungguhpun ia membantu, kerana diet yg membantu untuk mendapat kesihatan yang ideal ialah dengan makanan seimbang.

Di Shaklee, suplemen untuk detox adalah Herb-Lax

Jika anda berminat untuk dapatkan Herb-Lax boleh hubungi kami. Jika anda ingin menurunkan berat badan, kami juga ada SET KURUS SHAKLEE

vitasihat@gmail.com
019-3802899

0 comments: