Cara Menyusu bayi - Posisi Menyusu

Ramai di antara ibu-ibu yang tak tahu tentang posisi yang betul untuk menyusu termasuklah saya ketika melalui pengalaman pertama menyusukan anak. Rupanya ada pelbagai posisi yang sesuai untuk menyusu bayi nie.

kat sini saya kongsikan beberapa posisi/cara menyusu bayi kita yang saya ambil dari babycentre:


 lying down with your bodies parallel


holding your baby across your lap, using the opposite arm to the breast he is feeding from



holding your baby across your lap, supporting him with the same arm as your breast



holding your baby underarm



holding your babies in any combination, if you have twins and want to feed them together

So, bagi bakal ibu mungkin boleh praktis..hihi nanti tak kekok..Saya masih ingat lagi masa bersalin anak pertama, memang kekok giler nak menyusu baby. Pusing sini tak kena pusing sana tak kena, tapi bila dah beberapa hari baru ok.. Pengalaman yang takleh lupakan, anak pun dah 3 semuanya breastfeed. Alhamdulillah

Saya suka cara yang no 3, mudah sket caranya tu tapi ade juga yang suka cara pertama sebab boleh baring skali nga baby. Lepas tu terus lelap..hihi

Tak kisahla cara macamana pun yang penting baby kenyang kan?

Ok, tahniah buat ibu yang sedang menyusu anak, dan tahniah juga buat yang sedang menanti cahayamata semoga perkongsian ini mampu memberi sedikit manfaat dan info.

Kongsikan jika anda rasa artikel ini boleh membantu ramai ibu yang menyusu badan!

Jom tengok video kat bawah, seorang Peer Counselor Laktasi. Apa yang dia buat




Video : Ibu Yg PANIK Nak Tambah Susu Badan; Hingga Sanggup....


0 comments: